OrkesterMester

Flere børn får orkester på skoleskemaet

Kulturministeriet

Børn og unge på skoler rundt om i landet får bedre mulighed for at dykke ned i musikkens verden. Der er blevet udpeget nye såkaldte OrkesterMester-skoler. Initiativet har allerede sikret, at 1.100 børn har fået deres eget musikinstrument, og at orkestersammenspil er blevet et skolefag.

Kulturminister Joy Mogensen siger:
”Musik gør os til deltagende, sociale og skabende mennesker. Og når børn får mulighed for at møde musik i en tidlig alder, så giver det selvtillid og sammenhold. Jeg glæder mig meget til at følge de nye OrkesterMester-skolers arbejde med at give ungerne mulighed for at spille et instrument.”  

Kulturministeren har besøgt Gungehusskolen i Hvidovre, som er én af de nye OrkesterMester-skoler. Her fik hun lejlighed til at se de unge musikere i aktion.

 

Baggrund

OrkesterMester er hele klasser som spiller på orkesterinstrumenter i skoletiden i samarbejde med den lokale Musik- og Kulturskole. OrkesterMester modtager fra Kulturministeriet 10 mio. kr. i perioden 2019-22, som skal anvendes til at udbrede projektet til flere skoler. Formålet med OrkesterMester er bl.a. at udvikle og frem-me børns musikalske og instrumentale evner og kundskaber og at fremme det lokale musikmiljø med orkestret som ramme for oplevelse, fordybelse og virkelyst. Allerede nu er 9 skoler OrkesterMester-skoler udpeget, hvilket betyder at over 1100 børn har sit eget musikinstrument og orkestersammenspil er blevet et skolefag.  Danske Musik- og Kulturskoler er projektejer og Skolelederforeningen og DRs Symfoniorkestre er partnere i projektet.

Relateret indhold