Indholdet på denne side vedrører regeringen Lars Løkke Rasmussen III (2016-2019)
Nyhed

Prøvetur i den nye Metro Cityring

Turen gik fra Cityringens kontrol- og vedligeholdelsescenter til den kommende metrostation på Enghave Plads og videre frem mod Gammel Strand station.

Statsministeriet
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
stm_metro_2.jpg

En mindre delegation af Metroselskabets ejerkreds fik i dag muligheden for en testtur på hovedstadens kommende metrolinje, Cityringen (M3). Turen gik fra Cityringens kontrol- og vedligeholdelsescenter nær Fisketorvet til stationen på Enghave Plads og forbi stationerne på København H og Rådhuspladsen frem mod den kommende metrostation på Gammel Strand.

”Cityringen er en kæmpe gevinst for os alle sammen. Trafikken kommer væk fra gaden og ned under jorden. Det betyder smidig trafik. Det har enorm betydning for støj, luftforurening og miljø. Og det er en del af en vision om nye boligområder”, sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen i en kort tale, inden han steg ombord på det nye, førerløse tog.

 

Populært transportmiddel
Metroen er populær, og sidste år kom der 2,5 pct flere passagerer end forudsat - i en tid, hvor færre generelt bruger kollektiv transport.

På turen i byens kommende metrolinje M3 passerede delegationen den nye metrostation København H, der med Cityringen vil overhale Nørreport som landets mest travle station med 150.000 påstigere i døgnet. Åbningen af Cityringen vil i de kommende år drive en markant positiv udvikling inden for kollektiv transport. 

Flere linjer på vej
Med åbningen af Cityringen (M3) vil metroen på få år fordoble sit passagertal, som sidste år var på knap 65 mio. passagerer. Cirka et halvt år efter åbningen af Cityringen, ventes Nordhavnslinjen at kunne slå dørene op for passagerer. Nordhavnslinjen (M4) vil i første omgang tilføre metrosystemet to ekstra stationer, og i 2024 kobles Sydhavnsmetroens fem stationer på M4.

 

linjeføringskort 2020.png

”Når Cityringen, Nordhavnsmetroen og Sydhavnsmetroen er færdige, står vi med et stærkere og mere effektivt kollektiv trafiknet i hovedstaden, der vil være et endnu bedre alternativ til bilen i de tættest bebyggede områder. Det vil medvirke til at mindske trængslen, begrænse luftforureningen, og så vil byen bedre kunne rumme den store efterspørgsel efter flere boliger. Anlæggelsen af metroen er en rigtig stor gevinst for hovedstaden – både for rejsende, der bor i byen, og for dem, der kommer på besøg", siger Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

På Frederiksberg medfører Cityringen, at Frederiksberg station vil blive landets femte største station, målt i passagertal. Borgmesteren glæder sig over, at Cityringen tilfører kommunen nye stationer og forbindelser til resten af hovedstaden