Indholdet på denne side vedrører regeringen Lars Løkke Rasmussen III (2016-2019)
Nyhed

Stærekasser skal holde øje med bilisterne

Særligt ulykkesramte strækninger i Danmark får ATK standere - de såkaldte stærekasser - for at få bilisterne til at sætte farten ned.

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

Udenlandske erfaringer viser, at en kombination af mobil kontrol med fotovogne og stationær kontrol med stærekasser giver den bedste fartkontrol.  Derfor har regeringen med opbakning fra Dansk Folkeparti besluttet at afprøve effekten af stationær automatisk trafikkontrol (ATK) herhjemme. Partierne vil have færre mobile fotovogne, og derfor afskaffes de fotovogne, som kameraerne til stærekasserne tages fra.

"De faste ATK standere skal øge trafiksikkerheden i Danmark. Erfaringer viser, at de fleste bilister sænker hastigheden, når de kan se, at der er fartkontrol. Derfor kan stærekasserne være med til at øge trafiksikkerheden på de strækninger, hvor Vejdirektoratet og Rigspolitiet har vurderet, at risikoen for ulykker er stor", siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

De første er pilotstandere

De første to standere vil være opsat ved Måløv nord for Ballerup den 25. juni 2018. Standerne skal fungere som pilotstandere, der blandt andet skal bruges til at teste forbindelsen til politiets systemer.

"Vi er store tilhængere af at erstatte politiets fotovogne med stærekasser, og nu kommer de endelig. Hvis det viser sig, at stærekasserne har den ønskede effekt og nedbringer antallet af ulykker, kan vi skalere pilotprojektet op og omdanne endnu flere fotovogne til stærekasser, siger transportordfører fra Dansk Folkeparti", Kim Christiansen.

 

Stærekasse

I alt skal 20 af kamaraerne fra politiets fotovogne bruges til at opsætte 20 stærekasser rundt omkring i landet med henblik på at øge trafiksikkerheden på ulykkesramte steder i Danmark.

"Det er en rigtig god ide at få stærekasserne sat op de farligste steder i Danmark. Vi kan nemlig se på erfaringerne fra blandt andet Sverige, at farten bliver sat ned på de steder i trafikken, hvor kontrollen udføres. Og det er rigtig godt, når det målrettes de steder, hvor der sker flest ulykker", siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Fartkontrol giver lavere hastighed

Formålet med stærekasserne er ikke i første række at afprøve, om fartkontrollen fører til lavere hastighed. Det ved man allerede, at det gør.

"På nogle strækninger er det med livet som indsats, når du kører på landevejen. Der kører mange biler og lastbiler, der ikke holder fartgrænserne. Men man ved, at når man ser en stærekasse, så letter man speederen, og dermed sker der færre trafikuheld", siger Liberal Alliances transportordfører, Leif Mikkelsen.

Ministeren og transportordførerne vil undersøge, hvordan trafikken tilpasser sig de steder, hvor standerne bliver sat op, og hvordan de eksisterende kameraer fra politiets fotovogne kan fungere i standerne.

"Stærekasser giver en meget effektiv fartkontrol, fordi de ikke er bemandet. De har mulighed for at måle hastigheder døgnet rundt, året rundt. Nu får vi effektiv fartkontrol på de steder, hvor problemerne er, og jeg tror også, det vil få bilisterne til generelt at tænke over farten", siger Ole Birk Olesen.

 

Tidsplan

I den kommende tid etableres fundament og der trækkes strømkabler til de næste faste ATK standere.

  •  Den 25. juni 2018 vil de første to standere blive sat op ved Måløv, nord for Ballerup.
  • I løbet af sommeren vil de næste fem standere blive sat op på tre lokationer ved henholdsvis Slagelse, Nykøbing Falster og Albertslund.
  • De resterende standere og kameraer forventes opsat i løbet af sensommeren og efteråret.

 

Find mere information om automatisk trafikkontrol og pilotprojektet med faste ATK standere på Vejdirektoratets hjemmeside