Indholdet på denne side vedrører regeringen Lars Løkke Rasmussen III (2016-2019)
Nyhed

Milepæl: Skinner forbinder Cityringen

Metrobyggeriet har rundet en stor milepæl, da der nu er skinner hele vejen rundt på Cityringen

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

Metrobyggeriet har rundet en stor milepæl, da der nu er skinner hele vejen rundt på Cityringen. 

Under Vesterbro, Frederiksberg og Nørrebro testkøres der lige nu på Cityringen. Men i løbet af i år udvides testkørslen til hele ringen, så den nye metrolinje er klar til at køre med passagerer, når Cityringen åbner i sommeren 2019. 

I denne uge blev Cityringen forbundet under Sortedams Sø. Det blev markeret ved byggepladsen på Øster Søgade, der fik besøg af Københavns overborgmester, Frank Jensen, Frederiksbergs borgmester, Jørgen Glenthøj, og transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen. 


Skinnekort---opdateringsfil-til-web.png

”Metroen er en effektiv og nødvendig transportform i en hovedstad som København, hvor befolkningstallet vokser kraftigt. Med den udbyggede metro vil byen bedre kunne rumme den store efterspørgsel efter flere boliger. I de her dage hvor Cityringen fysisk bliver sluttet og forbundet med skinner, kan vi for alvor se frem til, at dørene næste år slås op for passagererne,” siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Den sidste fase inden åbningen
Selve anlægsarbejdet med Cityringen blev indledt i 2011, men allerede i 2009 blev store pladser gravet op for, at der kunne gøres plads i undergrunden til at anlægge de i alt 17 underjordiske stationer.

Transport-, bygnings- og boligminister og Københavns borgmester m.fl. i gule veste ved metrobyggeri
Borgmester på Frederiksberg, Jørgen Glenthøj, Københavns Overborgmester Frank Jensen og Transport,- bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen
  • Tidslinje for Cityringen

    2002: Arbejdet med at planlægge den kommende metrolinje, Cityringen, begynder

    2005: Staten, Københavns og Frederiksberg Kommune beslutter at anlægge Cityringen

    2007: Lov om Cityringen vedtages i Folketinget. I 2007 og 2008 udarbejdes VVMredegørelse, og der afholdes borgerhøringer

    2008: Arbejdet med ledningsomlægninger og de arkæologiske udgravninger begynder

    2009: Projektet for Cityringen sendes i udbud

    2011: Der bliver underskrevet kontrakt med Copenhagen Metro Team, der skal bygge Cityringen, og Ansaldo STS, der skal levere togene. Etablering af byggepladser begynder, og anlægsarbejdet på Cityringens stationer går i gang

    2013: Tunnelboringen starter og fortsætter indtil 2017

    2014: Revideret lov om Cityringen vedtages i Folketinget

    2016: Arbejdet med at anlægge stationspladser og nye byrum går i gang. Der lægges skinner i de færdigborede tunneler

    2016-2018: Stationerne indrettes med fliser, elevatorer og trapper m.m.

    2017-2019: Cityringens tog testkøres

    2019: Cityringen åbner i sommeren 2019

”Metrobyggeriet har længe sat sit præg på Københavns bybillede. Det er fantastisk, at vi nu er så langt med skinnerne, og fra næste sommer kan vi aflevere en by tilbage med kollektiv trafik i top-klasse – og med nye, flotte stationspladser, hvor der er tænkt grønne træer og buske ind og gode muligheder for at opholde sig. Det ser jeg meget frem til,”siger overborgmester Frank Jensen. 

Over alt i hovedstaden mærker byen og dens gæster, at metrobyggeriet nærmer sig sin afslutning. De store grønne byggepladshegn falder ét efter ét, så anlægsgartnere kan tage over på overfladen og gøre stationspladserne klar, mens stationerne gøres færdige under jorden, og togene testes.

”Dagens markering var endnu en vigtig milepæl på rejsen mod Cityringen. På Frederiksberg kan vi næsten ikke vente på, at ringen bliver sluttet, så Frederiksberg og resten af Hovedstaden går fra at have en metrolinje til et metronet,” siger Jørgen Glenthøj, borgmester i Frederiksberg Kommune. 

Cityringens to tunneller er forbundet af skinner. Det efterfølgende støbearbejde er færdigt i den ene tunnel, mens støbearbejdet snart afsluttes i den anden tunnel.

metro-cityring.png