Coronavirus

Hjælp på vej til danske medier

Kulturministeriet
Kultur- og kirkeminister Joy Mogensen
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Regeringen og partierne Venstre, SF, Det Radikale Venstre, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Konservative, Alternativet og De fire grønne løsgængere er enige om at hjælpe de danske medier, der er presset af Corona-krisen.

En ny kompensationsordning støtter de økonomisk pressede medier med estimeret 180,0 mio. kr. i 2020.

Kulturminister Joy Mogensen siger:

”De danske medier er en hjørnesten i vores demokrati. Særligt i denne tid er det vigtigt, at vi har kritiske medier, der kan levere troværdige informationer og behandle de store udfordringer, vi står med. Men medierne har mistet annonceindtægter på grund af Corona-krisen, der har lukket store dele af Danmark ned.

Derfor er regeringen og partierne Venstre, SF, Det Radikale Venstre, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Konservative, Alternativet og De fire grønne løsgængere nu enige om at etablere en kompensationsordning. En markant demokratistøtte, der skal holde hånden under de danske medievirksomheder. Jeg er glad for, at der er bred politisk opbakning til, at vi sammen passer på vores medier.”

Flere initiativer hjælper de danske medier
Kompensationsordningen supplerer de omfattende økonomiske tiltag og generelle hjælpepakker, som regeringen allerede har sat i gang for at hjælpe virksomheder og medarbejdere på tværs af alle brancher – herunder den danske mediebranche – i forbindelse med COVID-19.

Tidligere på ugen meldte regeringen og Folketingets partier ud, at kravene til egenproduceret indhold for ikkekommercielle lokale radio- og tv-stationer vil blive sænket, og at de skrevne mediers likviditet nu styrkes med udbetalinger af den samlede produktionsstøtte for 2020 på i alt 368,1 mio. kr. allerede i april måned.

LÆS MERE HOS KULTURMINISTERIET

 

  • Fakta om kompensationsordningen

    Den nye kompensationsordning er rettet mod medievirksomheder, der har tabt annonceindtægter som følge af COVID-19. Det drejer sig om trykte og digitale dagblade, fritstående digitale nyhedsmedier, ugeaviser, kommercielle radioer, magasiner samt fagblade.

    Ordningen sikrer kompensation på 60 pct. af den samlede nedgang i annonceindtægter, hvis nedgangen i annonceindtægter har været på 30-50 pct., og på 80 pct. i kompensation af den samlede nedgang i annonceindtægter, hvis nedgangen i annonceindtægter har været på 50-100 pct. Ordningen kompenserer for tabte annonceindtægter i perioden 9. marts til og med 8. juni 2020.

    Der ydes alene støtte for tab, der direkte skyldes COVID-19-udbruddet. Man kan dog ikke få andel i denne hjælpepulje, hvis man også får hjælp fra andre hjælpepuljer. Medier, der ønsker at anvende ordningen, skal på ansøgningstidspunktet være omfattet Pressenævnets kompetence.

    Det forventes, at de statslige udgifter til ordningen vil beløbe sig til. 180,0 mio. kr. i 2020.