Indholdet på denne side vedrører regeringen Lars Løkke Rasmussen III (2016-2019)
Nyhed

Nu fordobles skrotpræmien for gamle dieselbiler

Fra i morgen stiger skrotpræmien til 5.000 kroner for dieselbiler fra før 2006.

Miljø- og Fødevareministeriet

Ældre dieselbiler er nogle af de største udledere af de sundhedsfarlige NOx-gasser og skadelige partikler. 

Derfor vil regeringen sætte skub i skrotningen af de miljøskadelige biler og regeringen har afsat 100 mio. kroner til midlertidigt at mere end fordoble skrotpræmien for gamle dieselbiler fra før 2006 fra 2.200 kroner til 5.000 kroner. 

- Vi skal have de mest forurenende køretøjer væk fra gaden, og derfor har regeringen indført en større belønning, hvis man træffer et grønt valg og skiller sig af med sin gamle dieselbil hos en autoriseret autoophugger. Vi regner med, at der vil blive skrottet omkring 36.000 gamle dieselbiler under ordningen, hvilket vil betyde, at vi får langt mindre luftforurening i Danmark, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.

En dieselbil fra før 2006 udleder i gennemsnit ca. fire gange mere NOx og væsentlig flere partikler end en ny dieselbil. Der er ca. 150.000 dieselbiler fra før 2006 i Danmark. 

- Den forhøjede skrotpræmie er åben, så længe der er penge i puljen. Så hvis man har en gammel dieselbil stående i indkørslen, vil jeg opfordre til, at man benytter muligheden for at få lidt ekstra penge med hjem fra autoophuggeren. 2.800 kroner ekstra er trods alt en sjat, der kan mærkes i de fleste husholdningsbudgetter, siger Jakob Ellemann-Jensen.   

Den eksisterende skrotningsordning, der gælder for alle biler, giver en skrotpræmie på 2.200 kr., når man skrotter sin bil.

  • Fakta:

     

    •    Det er cirka 1,2 mio. registrerede dieselbiler i Danmark. 

    •    Cirka 150.000 dieselbiler er fra før 2006 (før Euro 4). Den gældende Euronorm er euronorm 6, der trådte i kraft 2014. 

    •    En dieselbil fra før 2006 udleder i gennemsnit cirka fire gange mere NOx og væsentlig flere partikler end en ny dieselbil. 

    •    Vejtrafikken udgør ca. 30 procent af NOx-udledningen i Danmark (kvælstofilter) og ca. 10 procent af partikelforureningen. I en trafikeret gade er vejtrafikken typisk den dominerende kilde til luftforurening – særligt i myldretiden.

    •    Den midlertidigt forhøjede godtgørelse til gamle dieselbiler før 2006 er på 5.000 kroner Midlerne uddeles efter først-til-mølle. Når puljen er opbrugt, vil cirka 36.000 gamle dieselbiler være skrottet. 

    •    Det antages at omkring halvdelen af disse skrotninger er ekstra skrotninger, udover hvad der alligevel ville være skrottet på et normalt år i den eksisterende skrotningsordning.