Indholdet på denne side vedrører regeringen Lars Løkke Rasmussen III (2016-2019)
Nyhed

Kopihandel koster hvert år tusindvis af tabte arbejdspladser og over 4,6 mia. kr. i tabt omsætning

I Danmark går virksomheder inden for blandt andet legetøjs-, beklædnings- og lægemiddelsektoren hvert år glip af mere end 4,5 mia. kr. i tabt omsætning som følge af varemærkeforfalskning og piratkopiering. Ligeledes mister vi i Danmark over 4.000 arbejdspladser som følge af kopihandel. Det viser en række undersøgelser, som Den Europæiske Unions kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO) har foretaget.

Erhvervsministeriet
Portrætbillede af Brian Mikkelsen
Foto: Erhvervsministeriet
I Danmark går virksomheder inden for blandt andet legetøjs-, beklædnings- og lægemiddelsektoren hvert år glip af mere end 4,5 mia. kr. i tabt omsætning som følge af varemærkeforfalskning og piratkopiering. Ligeledes mister vi i Danmark over 4.000 arbejdspladser som følge af kopihandel. Det viser en række undersøgelser, som Den Europæiske Unions kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO) har foretaget.
Her op til julehandlen lanceres en stor europæisk kampagne mod kopivarer. Kampagnen skal gøre os alle som forbrugere opmærksom på, at piratkopiering og varemærkeforfalskning koster arbejdspladser og mistede indtægter for erhvervslivet og kan udgøre en sundhedsrisiko for bl.a. vores børn
I Danmark mister virksomhederne hvert år mere end 4,5 mia. kr. i tabt omsætning, ligesom vi også mister over 4000 arbejdspladser.
På europæisk plan går 7,4 % af omsætningen i 9 sektorer tabt pga. piratkopiering og varemærkeforfalskning.

 

Erhvervsminister Brian Mikkelsen udtaler i forbindelse med kampagnen:

”I Danmark har vi i mange år gjort en stor indsats for at bekæmpe handel med kopivarer, ikke mindst i kraft af vores tværministerielle netværk på området. Bl.a. af den grund er vi i Danmark mindre berørt af denne her problematik end mange andre lande, og det skal vi jo være glade for.

Men når det så er sagt, så er handel med kopivarer stadig et stort problem, som i Danmark koster virksomhederne mere end 4,5 mia. kr. i tabt omsætning, og som hvert år koster os over 4.000 tabte arbejdspladser.

Kopivarer i dag rækker jo langt ud over forfalskede luksusure og tasker. Det drejer sig om alt fra medicin til reservedele, og særligt når man handler på internettet, kan det være svært altid at gennemskue, om man køber kopivarer. Derfor er det vigtigt, at vi fortsat har fokus på at bekæmpe varemærkeforfalskning og piratkopiering.”


Det er EUIPO, som står bag kampagnen. Se pressemeddelelsen her og infografikken her.

 

Handlen med kopivarer har også mange andre alvorlige konsekvenser. Fx risikerer man at støtte kriminelle organisationer, som også kan være involveret i handel med narkotika, våben og mennesker – og endda terror. Desuden kan kopivarerne være farlige for os som forbrugere. For eksempel er der i Storbritannien fundet falsk kosmetik med arsenik, kviksølv, bly og rotteafføring, ligesom forfalsket alkohol i 2012 kostede 50 mennesker livet  i Tjekkiet pga. metanol-forgiftning.

 

Vil du være med til at sprede budskabet om, at kopivarer er farlige for forbrugerne og samfundet? Du kan fx dele kampagnen med dine LinkedIn forbindelser.