Nye regler: Hastighedsgrænser kan sættes op - og ned
Ministeren understreger, at der er en vigtig balance mellem hensynet til trafiksikkerheden og fremkommeligheden. Det bliver således ikke muligt at gøre hele bydele og områder til 40 km/t-zoner med den nye bekendtgørelse, men omvendt at kunne sætte hastighedsgrænsen ned på lokale steder med institutioner mv. Og så er det en forudsætning for at sænke hastighedsgrænsen ved institutioner, der ligger ved en trafikal hovedåre, at politiet vurderer, at det er problematisk, at der køres mere end 40 km/t.
"På samme tid kan vi hæve hastighedsgrænsen til 90 km i timen på udvalgte lande- og motortrafikveje uden for byerne. Jeg håber, at kommuner og politi vil tage godt imod de nye ændringer og medvirke til, at der bliver fastsat hastighedsgrænser, som er tilpasset forholdene. Jeg tror, at hastigheder, der virker logiske, og som er forsvarlige for trafiksikkerheden, er nemmere at overholde end hastighedsgrænser, der virker ulogiske".
Bekendtgørelse om lokale hastighedsgrænser træder i kraft 1. januar 2018, og bekendtgørelsen vil i løbet af foråret blive fulgt op af en vejledning fra Vejdirektoratet til politi og kommuner vedrørende fortolkning af bekendtgørelsens regler.