Regeringen vil gøre værdifuld klima- og vejrdata fra DMI gratis
Fremover bliver det langt lettere for landmænd, virksomheder og kommuner, der er afhængige af vejr og vind at planlægge og udføre deres arbejde. Og Iværksættere kan bruge de værdifulde data til at udvikle nye løsninger, apps og programmer til stor gavn for samfundet.
Danmark skal være digital frontløber. Derfor foreslår regeringen som en del af sit udspil ”Strategi for Danmarks digitale vækst” at afsætte 82 mio. kr. til, at alle kvit og frit kan få adgang til DMI’s (Danmarks Meteorologiske Institut) værdifulde meteorologiske data.
Hidtil har DMI taget betaling for at frigive data om vejr, klima og hav. Det vil regeringen lave om på med Strategi for Danmarks digitale vækst, hvor ét af initiativerne er at give alle gratis adgang til DMI’s enorme mængder af data.
Det betyder, at innovative virksomheder kan lave værktøjer baseret på gratis meteorologiske data, så fx entreprenører kan planlægge arbejdet efter vejr, vind og klima, eller landmanden kan optimere sin gødning af markene eller høste på det helt rigtige tidspunkt.
”DMI har en skattekiste af værdifulde data om klima og vejr, som kan være altafgørende for landmanden, kommunen, iværksættere og store virksomheder, hvor vejret har vital betydning. Den skattekiste åbner vi nu. Klimaudfordringerne og ekstreme vejrfænomener er en af vores tids største udfordringer, der berører os alle. Hvis vi skal løse klimaudfordringerne, så skal vi stille data om klimaet og vejret til rådighed, så alle tilpasse sig og udvikle nye klimaløsninger”, siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V).
Data giver vækst
På DMI er man sikre på, at gratis data kan hjælpe danskerne med at forebygge mange af konsekvenserne af klimaforandringer og ekstremt vejr.
”Vi har set i andre lande, der allerede har gjort de meteorologiske data gratis, hvor kæmpe stor interessen er. Meteorologiske data har potentiale til at skabe betydelig effektivitet og vækst. Derfor er det også en utrolig vigtig beslutning, at DMI nu kan arbejde med fri og let adgang til data om vejr, klima og hav. Det giver DMI mulighed for at hjælpe en lang række brancher med at udvikle nye innovative løsninger, som i sidste ende kommer alle danskere til glæde”, siger direktør på DMI Marianne Thyrring.
Med Strategi for Danmarks digitale vækst foreslår regeringen at afsætte i alt 82 mio. kr. til at udvikle en brugervenlig distributionskanal af meteorologiske data og til drift samt frikøb af vejr-, klima- og havdata. Penge, som DMI ellers skulle opkræve i brugerbetaling. Det er med til at sikre, at DMI’s meget store mængder data nu kommer endnu mere i spil.